העליה לארץ שכמעט כשלה

כותב ישי ויזל

כיתה ה’

הרב דקל

הרכזת אוריה נגר

הראי”ה

טל’ 088546842

דוא”ל [email protected]

הוויכוח בנמל חיפה:

 

 העליה לארץ שכמעט כשלה

כמה ימים לפני פסח הגיעה אנייה עם למעלה ממאה  יהודים שעלו לארץ לנמל חיפה. האנגלים כדרכם מיד עצרו את היהודים מלהגיע לארץ חמדתם. בטענה:” שאין זה לפי יכולת קליטת היהודים המסכנים התכוננו לגירוש לארץ שממנה הגיעו. קשה מאוד להילחם באימפריה הגדולה בעולם, אנגליה! מי ינסה להילחם בה הרי יקבל עונש חמור! חוץ מהמחתרות לא היו כל כך לוחמים באנגליה.

השמועה נפוצה במהירות ביישוב היהודי בארץ ישראל היהודים כאבלים, הבריטים שמחו מאוד זו הרתעה רצינית ורוב הסיכויים שהרבה יהודים יפסיקו בניסיונות עליה לארץ.

הרב קוק הופתע מאוד אך מהרה התעשת וקבע פגישה עם ה”בוס” של האנגלים… הלורד פלומר ששימש כנציב העליון בארץ ישראל מטעם האנגלים כלומר ראש הממשלה האנגלי. אל גוב האריות…

הרב לא הראה אף סימן של פחד אף כי רוב הסיכויים שיגורש. למרבה הפלא הנציב העליון [פלומר] הראה לו פנים שוחקות וקיבלו בסבר פנים יפות. אך כשביקש ממנו לשחרר את היהודים ולתת להם אישור כניסה לארץ הפך הנציב את עורו ושאל בפנים זועמות:

” כבוד הרב אתה בתור ראש הרבנים בארץ צריך לשמור על חוקי תורתך שלא יפרצו בה פרצות ואני שואל אותך: מה היית עונה לזה שרוצה לבקש ממך לעבור על חוקי תורתך???”

ענה הרב: “אני הייתי מגרש את האדם החצוף שמבקש שחלילה וחס אעבור על חוקי תורתי.”

השיב הנציב כשגוון אדום על פניו: ” אני נבחרתי מטעם ארץ מולדתי אנגליה להגן על חוקיה בארץ ישראל. וכיצד יכול כבוד הרב לבקשני לעבור על חוקי מדינתי?”

השיב הרב באומץ ובתקיפות: “אבל אני מדבר על חוקי תורתנו הקדושה שהם חוקים קדושים וישרים ואילו החוק של יכולת הקליטה הוא חוק בדוי בלתי חוקי ואני בטוח כי זו חובה ומצווה לבקש ממך לעבור  על חוק בלתי חוקי זה”.

תמה הנציב: “מדוע הרב חושב שזה חוק לא חוקי?”

ענה הרב: “יש כלל חשוב וגדול בחוקי העולם שאין שום אפשרות לאף ממשלה ובתוכה אף אנגליה לחוקק חוק שסותר את החוק הבינלאומי, וחוק זה “שאין היהודים שמגיעים לארץ לפי יכולת הקליטה” הוא מנוגד לחוק הבינלאומי בגלל שהוא עוצר יהודים.”

הנציב היה המום מהרב אך המשיך לשאול: ” איזה חוק בינלאומי נוגד את חוק יכולת הקליטה שחוקקה מדינתי?”

ענה הרב בפנים קורנות וגאווה יהודית: “החוקים שבתורתנו הקדושה הם חוקים בינלאומיים כל העמים המתקדמים קיבלו את חוקי תורתנו שיש אמונה בליבם שמבינים שיש אדון לעולם קלטו את אמונתם מתוך התורה שלנו שהיא היסוד של כל הדתות בעולם ועל פי תורתנו חובתו של כל יהודי לעלות לארצנו ומי שעוצר את היהודים הרי הוא סותר את הבסיס לדתו וגם נוגד את החוק הבינלאומי ולכן זה לא חוק חוקי.”

דברי הרב שנאמרו ברגש ואומץ ענקי פעלו את פעולתם והנציב פלומר התיר ליהודים לרדת לארץ מחמד נפשם ולקיים את פסח בארץ ישראל כבני חורין.

מהסיפור הזה ועוד המון סיפורים אנו לומדים על מעלתו הגדולה של הרב קוק ואיזה אבדה גדולה הפסדנו בשנת תרצ”ה [1935 למניינם] בזמן שהסתלק הרב לעולם שכולו טוב. הרב איסר זלמן מלצר זצ”ל התבטא: ” כשנפטר הרב קוק נשבר עמוד השדרה של עם ישראל.” גם הרב הראשי הספרדי דאז הרב יעקב מאיר כשנודע לו על פטירת הרב קוק קרס לכיסא קרוב ומרר בבכי על פטירת הרב.

יהי רצון שנזכה ללכת בדרכו של הרב ולמסור את נפשנו על אחינו. ולרווחתם בכל העולם.

 

הפתק שנעלם

הפתק שנעלם   “אביה!!!!!” צעקה אפרת ” למה את מגיעה עכשיו עוד רגע והיינו נוסעים! ” “סליחה” אמרה אביה. אפרת הייתה המורה של אביה ,

להמשך קריאה »