יאיר בהקמת המדינה

יאיר בהקמת המדינה

שלום שמי יאיר כהן ואני בן 7 וגר בירושלים. השנה היא שנת 1947 הימים הם ימי המנדט הבריטי בארץ ישראל שיש שמכנים אותה פלשתינה או פלסטין. אני לומד בבית ספר  יהודי והולך כל יום לבית הספר ורואה את החיילים הבריטים עם מדי חאקי וקסדות מצחיקות הולכים ברחוב, יש גם ערבים שמסתובבים עם כאפיות לבנות וגמלים יש גם גברים שחובשים תרבושים טורקיים ואמנם אני עדיין קטן אבל אני יודע שהערבים רוצים את ארץ ישראל לעצמם ושלטונות המנדט הבריטי כבר תופסים צד ותומכים בערבים שנוקטים בטרור מול הישובים היהודים. 

אבל לפי מה שאני מבין, כל זה הולך להשתנות, כי לפי מה שההורים מספרים לי ב-29 בנובמבר ישנה הצבעה חשובה מאוד בעצרת הכללית של האומות המאוחדות ואם יהיה לנו מזל, המדינות החברות יצביעו בעד סיום המנדט הבריטי על ארץ ישראל ונוכל כבר להקים את המדינה שלנו שאנחנו כל כך רוצים.

התאריך: 29/11/47 יום ההצבעה באומות המאוחדות

יומני היקר, זהו יום מרגש מאד. סבתא וסבא כבר דאגו למצוא מקום פנוי מסביב לרדיו הפנוי של השכנים. השכנים שלנו מאוד אמידים ורק להם יש מקלט רדיו בכל השכונה. מעניין אם יום אחד גם לנו יהיה מקלט רדיו. אמא אומרת שצריך להזדרז ולהתלבש חגיגי היום כי ההצבעה יכולה להיות מאד גורלית. מי היה מאמין שנגיע ליום הזה שבסופו נהיה חופשיים מעול המנדט הבריטי. מעניין מה יהיה אם המנדט יתבטל. כבר שמעתי שהבריטים לא נותנים לספינות של מעפילים להוריד את נוסעיהם ולתת ליהודים להיכנס לארץ ישראל גם לא ליהודים שנמלטים מהמלחמה והדברים הנוראיים שמתחוללים  שבאירופה. 

כולם כבר כאן, מסביב למקלט הרדיו הענק. אמא ואבא מתרגשים נורא ומהסים אותי ואת שאר הילדים ששואלים ותוהים על ההתכנסות הגדולה. 

אני שומע ברדיו מישהו בקול מצחיק אומר שמות של מדינות ואחרי כל שם, הוא אומר yes או no. 

סבתא מחזיקה את העט בידה וכותבת את ההצבעה בקשב רב. כולם מתוחים וניתן להרגיש את המיית הלבבות והתקווה בלב כל הנוכחים. 

ההצבעה מסתיימת ברוב שמצביע על ביטול המנדט. כל הנוכחים קופצים באוויר ומתחבקים. אותי אמא מחבקת ומנשקת בהמון נשיקות רטובות כמו שרק אמא יודעת לתת. אבא צוחק בקול גדול וכולם יוצאים לרחובות. 

התאריך:  14/05/1948 יום הכרזת המדינה

יומני היקר, היום יום מאוד מרגש עבורי. אמא אומרת שהיום המנדט הבריטי מסתיים רשמית ומועצת העם תתכנס בתל אביב ודוד בן גוריון יכריז על הקמת מדינת ישראל. שאלתי את אמא מה זה הכרזת המדינה ומהי מגילת העצמאות ולמה מקריאים את המגילה. אמא ענתה שמכריזים על הקמת המדינה כדי שכל העולם יידע שהיהודים בארץ ישראל מקימים לעצמם מדינה עצמאית וריבונית. שאלתי את אמא מה זה ריבונית. אמא ענתה שמשמעות המילה ריבונית היא שעם ישראל כבר יהיה אחראי לגורלו שלו, אחרי 2000 שנות גלות שעם ישראל היה מחוץ למולדתו והיה צריך להתחנן ולחסות תחת השליטה של הגויים שאצלם הוא גר, עם ישראל כבר יהיה עם מדינה משלו, מוסדות שלטון משלו, צבא ומשטרה משלו, הוא יוכל להחליט אם להכניס את אחיו פליטי המלחמה באירופה לארץ ישראל מבלי לבקש רשות מאף אחד ויהיה לו ממשלה ונשיא משלו וכך גם שופטים ואפילו חיילים ישראלים.  

אני חושב שהבנתי על מה העניין. אני מרגיש שזאת זכות לחיות בימים האלה ולחזות במו עיני בהקמת המדינה הקטנה שלנו. אני מאחל למדינתי הקטנה שתשגשג שתצליח שתתרחב ותגדל ותהיה מעצמה עולמית. מעניין אותי לראות איך ייראו המדים של החיילים שלנו. האם גם להם יהיה קסדות מצחיקות כמו של הבריטים? האם הסוסים והגמלים ישארו עדיין בארץ? ומה עם התרבושים הטורקיים? אני בטוח שסבא יתקשה להיפטר מהתרבוש שלו. 

הפתק שנעלם

הפתק שנעלם   “אביה!!!!!” צעקה אפרת ” למה את מגיעה עכשיו עוד רגע והיינו נוסעים! ” “סליחה” אמרה אביה. אפרת הייתה המורה של אביה ,

להמשך קריאה »