אברהם יצחק הכהן קוק הצדיק

מחבר הסיפור: אורי סיבוני ה-1

מחנכת: שוש לנקרי

בה”ס: חמ”ד הרואה אשדוד

טלפון: 08866433.

 

אברהם יצחק הכהן קוק הצדיק

 

הרב אברהם יצחק הכהן קוק נולד בט”ז אלול ה’תרכ”ה (1865) בעיירה גריבה שבלטביה לרב שלמה זלמן קוק ולפערל זלטא מבית פלמן, הרב קוק הצדיק התחנך בבית אביו ובגיל 13 החל ללמוד אצל רב העיר הסמוכה לוצין.

הרב ידוע במעלותיו וחוכמתו הייחודית שאופיינית לרבנו הצדיק, הוא היה פוסק הלכה ידוע.

ביום בהיר אחד, הגיע הזוג שייכמן לרב עם שאלה הלכתית הקשורה בגידול חיות מחמד בבית פרטי. הרב קוק עזר להם לפתור את הסוגיה והסביר שיש בעייתיות בגידול חיות מחמד כגון כלב בבית מכיוון שהתשובה במילה אחת היא: תלוי. תלוי איזה סוג של כלב זה. אם מדובר על כלב שלא מזיק, לא נושך אנשים ולא מפחיד אף אחד, מותר לגדל אותו. אבל אם זה “כלב רע”, כמו שההלכה קוראת לזה – זאת אומרת, כלב תוקפני שעלול לנשוך אנשים, להזיק או להפחיד – אסור להחזיק ולגדל אותו, גם לא בחצר. וכך גם לבי חיות מחמד אחרות, כמו חתול, לדוגמה. אם יש צורך מיוחד להחזיק דווקא כלב תוקפני, למשל לצורכי שמירה והגנה, מותר לגדל אותו, אבל חייבים לוודא שהוא קשור ושמור בצורה שלא יפגע.באופן אישי הייתי ממליץ להימנע מלגדל כלב בכלל, ולאמץ חלופות של בעלי חיים עדינים יותר וטהורים על פי התורה.הרב קוק עזר לאנשים רבים ופתר סוגיות קשות ועסק בגמילות חסדים. הרבה פעמים עסק בתיקוני נשמות של אנשים גדולים שנכשלו בעניינים מסוימים והיו זקוקים בזה לתיקון.

מעשה שהיה:

אדם שלא הכרתי הגיע לשיעור שלי. אחרי השיעור שאלתי לשמו ולמעשיו. בתשובתו סיפר שאין לו עבודה כעת, הוא בעל משפחה, ורב הישוב שלו המליץ לו להשתתף בקורס מקצועי, להסבה. כשהתברר שהקורס עולה כ10,000 שקל ואורך כחודשיים, הוציא הרב פנקס צ׳קים שלו, וכתב לו צ׳ק על הסכום הזה. אח״כ שאל אותו הרב: איך המשפחה הגדולה תסתדר בינתיים? הבחור השיב בפסוקים וב״נסתדר בעזרת השם״… הרב הבין, וארגן סכום של כ15,000 שקל מכמה תורמים בישוב, למחיית המשפחה. כל זה הוא סיפר לי כמסיח לפי תומו, בתשובה לשאלתי, לא כסיפור על חסד, ולא כמעשיות צדיקים. מסתבר שסיפורים דומים מתגלגלים בכל פינה ביישובו, אלא שהכל בשתיקה.
לא מדובר ברב קוק, בר׳ אריה לוין, או ברב מרדכי אליהו! מדובר ברב צעיר, לא מפורסם, שלמד אצל תלמיד של הרב צבי יהודה קוק. כמוהו גדלו באותו בית מדרש, וגם בבתי מדרש אחרים, אלפי תלמידי חכמים. כל מי שלמד/ה בישיבה כלשהי, במדרשה וכדו׳, יודע/ת לספר סיפורי מופת רבים על דמויות מוסרי המסורה. אנא ספרו! שפרו את ה״יח״ץ״ הגרוע של היהדות וההלכה בעיני רבים בציבור!
הנה עסקה שהצעתי לפסיכולוגית מוערכת מאד, שסיפרה לי שהיא רוצה לחקור את ה׳תופעה׳ של ‘רבנים גדולים שסרחו, ומה זה אומר על תורתם׳: מבלי להמעיט, על כל סיפור שתספרי על ״רב״ אחד שסרח, אכתוב 1000 סיפורים על רבנים שמהווים דמויות מופת אנושיות, מכוח תורתם! אגב, מבלי להתייחס עניינית, כמעט בכל הסיפורים הקשים שהתפרסמו לאחרונה, לא שמענו על תלמיד חכם מובהק. ההבדל בין ‘רב מפורסם׳ ל׳תלמיד חכם׳ הוא קריטי, גם אם פחות ידוע לציבור.
ומענין לענין: באחד מגלי הקורונה שאלתי את הרב אביגדור נבנצל, רב העיר העתיקה, לגבי ההרחקות והמסכות בשיעורים. הרב עם ‘הכתפיים הרחבות׳ ענה לי בזו הלשון: ״לפסוק בהלכות ‘לא תרצח׳ אינני יודע״.

הפתק שנעלם

הפתק שנעלם   “אביה!!!!!” צעקה אפרת ” למה את מגיעה עכשיו עוד רגע והיינו נוסעים! ” “סליחה” אמרה אביה. אפרת הייתה המורה של אביה ,

להמשך קריאה »